MORTIFICA’T

Resulta que aquest estiu he conegut un adolescent. M’agraden molt, els adolescents. M’estimulen el seu inconformisme i la seva curiositat per replantejar-ho tot. Parlar amb un adolescent sempre és una aventura refrescant. Parlant parlant, m’he adonat que el meu adolescent estiuenc parla la llengua pròpia de Facebook, és a dir, fa o deixa de fer les coses en funció de si li agraden. Viu la vida al clic de Me gusta.

“Això no ho faig perquè no m’agrada”, em “raonava” el meu adolescent durant les converses. “És que no m’hi dedico perquè no m’agrada”, recalcava. I jo, que cada vegada sóc més adult i més caspós, vinga a pedalar sobre la cultura de l’esforç, sobre la importància de l’esforç i que si patim i que si patam…

Anava errat. Aquest adolescent en sap molt, de l’esforç. Té un doctorat de resistència en els Me gusta. Es lleva cada dia a les 6 del matí i recorre cinc quilòmetres sense parar, suant com una víctima de correbous. Es tanca al gimnàs tres hores del dia, i als abdominals hi té dues tauletes de xocolata Nestlé. Lluu un piercing als llavis que el capacita per al dolor cosmètic. Porta una hidratació facial i una lluita contra de l’acné a prova de paparazzi. En aquestes temes és més constant que l’equip de Steve Jobs dissenyant un nou enginy tecnològic.

El meu adolescent és un crac, en la cultura de l’esforç… Ben aviat em vaig adonar que hauríem de canviar aquesta expressió tan gastada de la cultura de l’esforç per la de la cultura de la mortificació. Sí, sí, senyors: els nostres adolescents estan molt entrenats en l’esforç, però van justets en la cultura d’esforçar-se en el que no els agrada. No es mortifiquen. No fan curses de fons en allò que els costa.

I per què s’haurien de mortificar, alguns us preguntareu? Que no està bé aquesta ètica de balneari? Doncs no senyors. La vida està farcida d’ocasions en les que només guanyen, només triomfen els que saben suportar les altes temperatures del No me gusta, pero me conviene (no m’estranya que aquesta frase no triomfi a Facebook….).

Mortificar-se és fer un peeling al meu jo més salvatge perquè resalti la millor versió de mi mateix. És apagar una mica el meu jo perquè els altres també puguin aparèixer a la foto. És, en definitiva, aprendre a conviure: eixamplar  el cor perquè la meva vida no es converteixi en un zoològic dedicat a totes les salvatjades etiquetades amb un Me gusta.

Anuncis

5 comentaris

Filed under EDUCACIÓ

5 responses to “MORTIFICA’T

  1. Enric,
    Dels més frescos k has escrit. Com es nota k estàs d vacances!
    Com el noi del k parles, clicaré un: me gusta!
    :Danione

  2. Xavi de la Fuente

    Enric, et felicito pel post. M’ha semblat brillant!! El problema es que els adolescents que viuen aquesta ètica de balneari no s’adonaràn que no van bé fins que no rebin una patacada. Així de trist està el panorama. Però bé, es pot canviar no?
    Una abraçada!!

  3. Enriiiic! Acabo de llegir el teu comentari en el meu blog i ràpidament em vinc a veure què expliques de nou… I em trobo amb un post que té una colla de frases que són per emmarcar! “apaga una mica el teu jo i deixa que els altres surtin a la foto”. Sublim!
    Amb el teu permís les faré servir amb els meus adolescents.
    Bon estiu!

  4. Ferran Roig Tió

    Jo també et volia felicitar i fer-te saber que no som pocs els que estem treballant per canviar les coses.

    Per cert, si a algú l’entristeix el panorama, que llegeixi l’article escoltant “Make ’em laugh” de “Singing in the rain”, i canvia l’aire de la tasca que s’hi planteja, que no és petita.

    Per cert, a veure si t’agrada l’article de Chesterton que he penjat al meu blog.

    Fins algun dia!

Deixa un comentari

